Frokost er vigtigt

Frokost er en af de store daglige måltider, som de fleste ikke springer over. På arbejdspladsen er det også her, at den længere pause fortages, og mad konsumeres for, at kroppen bliver tilført energi, så man igen kan arbejde hårdt. Der er nogle personer, der vælger at springe frokosten over for at gå tidligere hjem, men det er desværre bare ikke helt optimalt for kroppen. Årsagen til dette er, at kroppen er rigtigt afhængig af mad, for at kunne fungere. Hvis ikke kroppen bliver tilført den mængde energi dvs. mad, som den har brug for, vil kroppen langsomt gå i katabolsk tilstand, hvilket betyder, at den så småt vil begynde at spise af sig selv. Det kan lyde ret dramatisk, men det betyder altså bare, at kroppen begynder at nedbryde musklerne for at få energi til at ”overleve”. Selvfølgeligt er det ikke farligt ikke at spise frokost, men det kan medføre til, at man kan opleve koncentrationsbesvær, træthed eller måske endda svimmelhed, især hvis man har et arbejde, der er fysisk hårdt.

Frokost af sund karakter

Maden til en frokost kan varier rigtig meget, og der er ikke nogen bestemt type frokost, der er ”bedst”. Det vigtigste med en frokost er, at den til dagligt er sund, varieret og indeholder de vigtige makro nærringsstoffer, protein, kulhydrat, og sundt fedt. Ydermere indeholder en sund frokost også ofte en masse vitaminer, som man blandt andet får i grøntsager. Fibre er også en rigtigt vigtig ting, at sørger for at få nok af. Dette fås blandt andet også igennem grøntsager eller kulhydrater, der besidder et lavt glykomisk indeks, hvilket betyder kulhydrater, der er langsomt nedbrydelige og derfor optages langsomt i kroppen. Kulhydrater med et lavt glykomisk indeks, sikrer også et mere stabilt blodsukker, og dermed et mere stabilt energiniveau. Disse kulhydrater omfatter brune ris, rugbrød og grovpasta.

Som tidligere nævnt er det også vigtigt at få nok med proteiner. Proteiner indeholder de nødvendige aminosyrer, der skal til for at vedligeholde og opbygge muskelvæv. Hvis man dyrker fitness eller styrketræning, er det især vigtigt at få proteiner til sin frokost, såvel som de andre daglige måltider, da proteiner er kroppens nødvendige byggesten, hvis målet er at opbygge større og stærke muskler. Sidst men ikke mindst er det enormt vigtigt, at få sunde fedsyre såsom omega 3, 6 og 9. Disse er vigtige fordi, de er med til at hjælpe med at vedligeholde og pleje kroppen, herunder led og knogler. Sunde fedstyre fås igennem fed fisk, nødder, avocado, olivenolie ect.

En sund frokost kræver selvfølgelig en hvis prioritering, og der er desværre en tendens til, at rigtig mange danskere bare lige hurtigt kaster to rugbrødsmadder med leverpostej og spegepølse ned i maven, til frokost. Eller også har man en kantineordning på arbejdspladsen, som måske ikke servere den sundeste mad. Der findes dog nogle kantineordninger fra blandt andet frokost.dk, der tilbyder frokostordninger af den sunde karakter. Hvis det ikke er muligt at få kantineordning på arbejdspladsen, så er det bare op på hesten og bruge 5-10 minutter hver dag, for at tilberede en frokost, som man kan spise med rigtig god samvittighed.